دسترسی به اینترنت - مدیریت فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی
معرفی روش دسترسی به اینترنت
جهت استفاده از سرویس اینترنت لازم است کاربران ابتدا با حساب کاربری خود به VPNدانشگاه وصل شوند. برای این منظور ابتدا از وب سایت دانشگاه برنامه " VPNداخل دانشگاه" را دانلود نموده و پس از اجرای برنامه و وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، به شبکه اینترنت متصل خواهید شد. لازم به ذکر است استفاده از سامانه های داخلی دانشگاه بدون اتصال به سرویس VPN نیز امکان پذیر می باشد.
قوانین امنیتی
- پس از فعال شدن حساب کاربری VPN، لازم است رمز عبور خود را با مراجعه به لینک "تغییر رمز اینترنت" تغییر دهید.
- از ذخیره کردن کلمه عبور بر روی سیستم هایی که کاربران دیگر نیز با آنها کار می کنند، خودداری فرمائید.
- پس از اتمام کار، با اجرای مجدد برنامه VPN و کلیک دکمه Hang Up از سیستم VPN خارج شوید.
-در صورتیکه شخص دیگری ازکلمه عبور شما اطلاع دارد حتما" نسبت به تغییر رمز عبور اقدام نمایید.
- حفظ و نگهداری رمز عبور هر کاربر به عهده اوست. مسئولیت سوء استفاده از شناسه کاربری به واسطه سهل انگاری در خصوصی نگه داشتن رمز عبور، مستقیما متوجه کاربر می باشد.
مراحل ایجاد حساب کاربری VPN
دانشجویان ورودی جدید:
با شروع هر ترم تحصیلی، لیست دانشجویان ثبت نام شده از سامانه گلستان تهیه شده و حساب کاربری VPN دانشجویان ورودی جدید پس از تکمیل دوره ثبت نام (بین 1 تا 3 هفته پس از شروع ترم) به صورت اتوماتیک فعال می گردد. دانشجویان جدید می توانند جهت اتصال به VPN دانشگاه از شماره دانشجویی به عنوان نام کاربری و کد ملی به عنوان رمز عبور استفاده نمایند.
دانشجویان اتباع خارجی به جای وارد کردن کد ملی، از شماره گذرنامه خود به عنوان رمز عبور استفاده کنند.
در صورتیکه پس از یکماه حساب کاربری شما فعال نشد، با در دست داشتن کارت دانشجویی به مدیریت فناوری اطلاعات مراجعه فرمایید.
اعضای هیأت علمی:
اعضای هیأت علمی رسمی و پیمانی می توانند جهت دریافت حساب کاربری VPN به کارشناسان مدیریت فناوری اطلاعات مراجعه فرمایند.
اساتید مدعو یا حق التدریس در صورت نیاز به استفاده از اینترنت لازم است ابتدا نامه درخواست از جانب مدیر گروه آموزشی را از طریق اتوماسیون اداری به مدیر فناوری اطلاعات ارسال نمایند. در صورت موافقت مدیر فناوری اطلاعات، نامه به کارشناس مربوطه ارجاع داده می شود. جهت دریافت حساب کاربری موقت با همراه داشتن فتوکپی کارت ملی و یک قطعه عکس پرسنلی جهت تکمیل فرم درخواست به مدیریت فناوری اطلاعات مراجعه فرمایید.
کارکنان:
ابتدا لازم است نامه درخواست حساب کاربری VPN از جانب مدیر یا رئیس واحد محل خدمت از طریق اتوماسیون اداری به مدیریت فناوری اطلاعات ارسال گردد. در صورت ارجاع نامه مربوطه به کارشناس فناوری اطلاعات، شخص متقاضی جهت دریافت حساب کاربری به مدیریت فناوری اطلاعات مراجعه فرمایید..
حجم و سرعت دسترسی برای گروه های مختلف کاربری
به اطلاع کاربران محترم میرساند به منظور ارتقاء سرویسهای اینترنت دانشگاه و همچنین مدیریت پهنای باند دانشگاه نحوه بهرهمندی کاربران از اینترنت به صورت حجمی میباشد. حجم و سرعت دسترسی برای گروه های مختلف کاربران (هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان) مطابق جدول زیر میباشد.
گروه |
سرعت دسترسی |
حجم |
تاریخ شارژ |
دانشجویان دکتری |
10000 Kbit/s |
25 GB ماهانه |
اول هر ماه |
دانشجویان کارشناسی ارشد |
7000 Kbit/s |
14 GB ماهانه |
اول هر ماه |
دانشجویان کارشناسی |
5000 Kbit/s |
12 GB ماهانه |
اول هر ماه |
اعضای هیأت علمی |
15000 Kbit/s |
نامحدود |
- |
کارکنان |
2000 Kbit/s |
1GB روزانه |
ساعت 24 هر روز |
وی پی ان داخلی و خارجی دانشگاه
VPN داخل دانشگاه جهت اتصال به این سرویس در داخل پردیس دانشگاه می باشد. اگر می خواهید در خارج از شبکه دانشگاه هم به مقالات و منابع دیجیتالی مورد اشتراک دانشگاه دسترسی داشته باشید، VPN خارج از دانشگاه را از لینک زیر دانلود کرده و از همان حساب کاربری VPN که در داخل دانشگاه متصل می شوید، استفاده نمایید.
لینک دانلود VPN خارج از دانشگاه